• http://www.royalvfx.com/images/royal_pics/slideshow/showcase_5.jpg?????
  • http://www.royalvfx.com/images/royal_pics/slideshow/showcase_4.jpg????
  • http://www.royalvfx.com/images/royal_pics/slideshow/showcase_11.jpg?????
  • http://www.royalvfx.com/images/royal_pics/slideshow/showcase_6.jpg
  • http://www.royalvfx.com/images/royal_pics/slideshow/showcase_2.jpg?????
  • http://www.royalvfx.com/images/royal_pics/slideshow/showcase_9.jpg
  • 3DS Max - Vray and other software
  • 3DS Max - Vray - Photoshop
  • 3DS Max - Vray and other software
  • Photoshop - Real Pics
  • 3DS Max - Vray and other software
  • Robotic Hand: Real Movie - After Effects

Articles

Print

« کاربرد نرم افزارهای 3 بعدی سازی و انیمیشن در معماری داخلی، معماری خارجی و طراحی نما »

 

        یکی دیگر از کاربردهای نرم افزارهای 3 بعدی سازی و ساخت انیمیشن در 3 بعدی سازی پروژه های صنعت معماریست. این کاربرد هم مورد استفاده معماران و هم هنرمندان جلوه های ویژه می باشد. با استفاده از نرم افزارهایی همچون 3DS Max، نقشه 2 بعدی یا همان پلان یک ساختمان را 3 بعدی کرده و پس از اعمال نورپردازی و بافت مناسب از آن خروجی مناسب با کاربرد گرفته می شود. هنرمندان جلوه های ویژه از این قابلیت برای ایجاد ساختمان های جدید در صحنه ای از فیلم و یا ایجاد ساختمان هایی که در واقعیت ساخت آنها ممکن نمی باشد بهره می برند. معماران نیز برای دیدن پیش نمایش از ساختمانی که در آینده بنا نهاده خواهد شد و رفع نواقص احتمالی آن استفاده می کنند.طراحی سه بعدی، تری دی مکس، سه بعدی سازی، طراحی معماری، ساختمان، ساختمان، پروژه دانشجویی  معماران داخلی نیز می توانند برای چیدمان بهتر دکوراسیون داخلی و نورپردازی بهتر از قبل صرف هزینه و فعالیت بیهوده طرح مورد نظر خود را در این گونه نرم افزار های ساخته و پس از تایید نهایی و رفع کلیه نواقص طرح را در فضای واقعی و با صرفه هزینه به انجام برسانند. این قابلیت نرم افزارهای 3 بعدی کمک شایانی به هنرمندان جلوه های ویژه و فیلم سازان و معماران می کند.


 

می توان پلان 2 بعدی ساختمان مورد نظر را از نرم افزارهایی همچون AutoCad, ArchiCad, Revit و ... به نرم افزارهای 3 بعدی سازی و ساخت انیمیشن مانند 3DS Max وارد نمود و با استفاده از ابزارهای مدل سازی در این نرم افزار مدل 3 بعدی ساختمان را ایجاد نمود. پس از مدل سازی ساختمان باید اجسامی که مد نظر داریم تا در صحنه دیده شوند مانند ماشین ها اجسام داخل منزل، درخت و ... را مدل سازی نموده و یا از مدل های آماده و موجود در بازار استفاده کرده و آنها را در صحنه قرار دهیم.  مرحله بعد از مدل سازی دادن بافت مناسب به هر یک از دیوارها و اشیاء داخل صحنه می باشد. در نهایت باید نورپردازی مناسبی هم برای صحنه طراحی کنیم. نورپردازی صحنه های داخلی و صحنه های بیرونی بسیار متفاوت می باشد. معمولاً نورپردازی صحنه های داخلی خصوصاً در شب کار بسیار دشواری می باشد و برعکس آنها صحنه های بیرونی در طول روز نورپردازی بسیار ساده ای دارند چون تنها از یک منبع نوری آن هم خورشید استفاده می کنند. ولی صحنه های داخلی از منابع نوری فراوانی و بسته به سلیقه هر شخص استفاده می کنند.

پروژه سه بعدی، پروژه مکس، پروژه تری دی مکس، دکوراسون داخلی، طراحی دکوراسیون، پروژه تری دی 

     پس از نورپردازی باید دوربین را در مکان مناسب قرار داد. اگر بخواهیم از ساختمان ساخته شده در جلوه های ویژه یک فیلم استفاده کنیم بسته به کاربرد آن باید انیمیشن مناسب به آن اعمال کنیم مثلاً فرو ریختن ساختمان یا منفجر شدن آن. پس از اتمام این مراحل نوبت به تهیه خروجی می رسد. اگر از نرم افزار تری دی مکس (3DS Max) استفاده می کنید، می توانید پلاگین Vray را برای آن تهیه و نصب کنید و خروجی خود را با استفاده از پلاگین Vray بگیرد. استفاده از پلاگین Vray زیبایی منحصر به فردی به خروجی می دهد به گونه ای که تشخیص تصاویر ساخته شده با استفاده از پلاگین Vray از تصاویر حقیقی برای افراد مبتدی و نا آشنا با این گونه نرم افزارها کاری بس دشوار است.
        در ذیل به شرح برخی از قابلیت های نرم افزار 3DS Max و پلاگین Vray و کاربرد آن در صنعت جلوه های ویژه و معماری داخلی و معماری خارجی (Interior Design, Exterior Design) اشاره شده است و همچنین می توانید برخی از پروژهای انجام شده در زمینه معماری خارجی و معماری داخلی و جلوه های ویژه، توسط استودیو رویال در بخش گالری تصاویر (گالری تصاویر) همین سایت مشاهده نمایید:


نام: نرم افزار 3DS Max (تری دی مکس)
•    شرکت تولید کننده: Autodesk
•    کاربرد نرم‌افزار: ترسیم و تبدیل‌های نقشه‌های سه‌بعدی و دو بعدی به حجم‌های قابل درک (مدل 3 بعدی) با نور و رنگ

معرفی نرم افزار:
Autodesk 3ds Max (تری‌دی‌ ‌مکس) بسته‌ای نرم‌افزاری با قابلیت ساخت مدل‌های سه بعدی، متحرک‌سازی و رندر می‌باشد. این نرم‌افزار یکی از قدرتمندترین برنامه‌های طراحی مدل‌های سه‌بعدی انیمیشن‌سازی و رندرینگ در عرصه گرافیک کامپیوتری (CG) است که توسط کمپانی‌های میانجی متفاوت نظیرYost ، Kinetix و Discreet توسعه یافته و عاقبت دوباره به وسیله توسعه‌دهنده اصلی خود یعنی Autodesk خریداری شد. امکانات بسیار گسترده و کارایی به نسبت آسان و همچنین سازگاری با pluginهای third-party متعدد از مزایای این نرم‌افزار قوی است. به طور گسترده‌ای در معماری ساختمان، طراحی صنعتی، ساخت بازی‌های کامپیوتری و پیش‌پردازش جلوه‌های ویژه استفاده می‌شود و بزرگترین قابلیتش امکانات خوب مدل‌سازی است. این نرم افزار همچنین دارای سیستم آنالیز نور Indirect Illumination & Radiosity سیستم ذره Particle System بسیار قدرتمند است که محیطی مناسب برای شبیه‌سازی تصاویر و صحنه‌های واقعی برای کاربر ایجاد می‌کند. زبان برنامه‌نویسی (Scripting) این نرم افزار که MAXscript نام دارد، قابلیت های برنامه را دوچندان می‌کند.


« قابلیت های نرم افزار »


•    طراحی سه بعدی
افرادی که قصد کار با این برنامه را دارند در ابتدا باید از یک قوه تخیل بسیار بالا برخوردار شوند زیرا فاکتور اساسی برای موفق شدن در کار با این برنامه تخیل‌پردازی در دنیای مجازی است که با آن سر و کار دارید. در مرحله بعد باید از تمامی حالات و خواص مواد از جمله چگونگی حالت انعکاس یا تصویر بر روی آن جسم مورد نظر یا چگونگی مراحل ذوب آن جسم در دماهای مختلف جهت دادن حالت واقعی‌تر به جسم آشنا باشد.


•    کاربرد در معماری
معماران و گرافیست‌ها می‌توانند از این برنامه برای پیش‌نمایش بناها و مدل‌هایی که هنوز ساخته نشده‌اند، استفاده کنند. کاربرد دیگر این نرم افزار در معماری تبدیل پلان‌های ساده به شکل سه بعدی است همچنین از نقش‌ها و ترسیمات انجام شده در نرم افزار Autocad هم پشتیبانی می‌کند که برای معماران اهمیت بسیار دارد همچنین به کمک این نرم‌افزار می‌توان نماهای داخلی ساختمان را طراحی و مشاهده نمود.interior and exterior design را هم می‌توان به راحتی طراحی نمود و با خروجی گرفتن طرح می‌توان سازه‌ها را قبل از اجرا مشاهده نمود و نواقص آن را از بین برد که کمک شایانی به معماران و طراحان این صنعت کرده است.


•    مدل سازی
مکس دارای روش‌های گوناگونی برای ساخت مدل می‌باشد که با کمک ویرایشگرهای متفاوت و قدرتمند به کاربر برای مدلسازی کمک می‌کند. در نرم افزار مکس ۳ روش اصلی برای مدل سازی وجود دارد:
o    Mesh\Polygon Modeling
o    Patch Modeling
o    NURBS Modeling

 


دو تکنیک پر کاربرد در مدل سازی مکس عبارت است از:
Box Modeling: که بیشتر در صنعت بازی سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با تغییر در وجوه و گره‌های یک حجم سه بعدی ساده مانند جعبه یا کره به شکل سه بعدی مورد نظر می‌رسند. (Mesh\Polygon Modeling)
Surface Modeling: ابتدا ترسیم دوبعدی شکل توسط خطوط دو بعدی در مکس (spline) انجام گرفته و با تغییر در محل قرار‌گیری گره‌های (vertex) آن به صورت سه بعدی در می‌آید. (Patch Modeling)


•    متحرک سازی (پویا نمایی)
از جمله توانایی‌های دیگر این نرم‌افزار قابلیت متحرک‌سازی آن می‌باشد که این محصول را تبدیل به یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارهای ساخت محصولات بصری در زمینه ساخت انیمیشن و تیزرهای تبلیغاتی کرده است همچنین این محصول دارای pluginهای متعدد و قدرتمندی می‌باشد که در صنعت جلوهای ویژه سینمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
Character Animation که در نسخه‌های جدید این نرم افزار به آن توجه بسیار شده است دارای توانای‌های جدیدی می‌باشد که از این توانای‌ها می‌توان به پلاگین CAT اشاره کرد که برای ساخت انیمیشن موجوداتی که دارای چندین پا هستند بسیار مفید و حائز اهمیت میباشد.


•    رندر
عبارت است از تهیه خروجی در قالب فایل‌های تصویری از برنامه و محیط کاری در مکس که توسط یک سری دستورات و برنامه‌های گرافیکی به نام موتور رندر (Render engine) می‌باشد. نرم‌افزار مکس دارای موتورهای رندر زیر می‌باشد.
scanline renderer
mental ray (همراه با خود max)
RenderMan (پلاگین)
V-Ray (پلاگین)
Brazil R/S (پلاگین)
FinalRender (پلاگین)
Maxwell Render (پلاگین)
Fry Render (پلاگین)


در مورد پلاگین رندر V-Ray میتوان به کیفیت عالی آن اشاره کرد این موتور رندر که توسط شرکت chaos group به بازار عرضه شده است. این موتور اغلب برای نماهای معماری استفاده می شود اما نتایج استفاده از آن در انیمیشن و جلوه های ویژه نیز مطلوب است.